Friday, 21 October 2011


Suami berkata kepada isterinya :
✿~ Jika Syurga adalah BUNGA, saya akan memetiknya untuk kamu..
✿~ Jika Syurga itu BURUNG, saya akan menangkapnya untuk kamu..
✿~ Jika Syurga adalah sebuah RUMAH, saya membina untuk kamu..

TETAPI..

>>> Syurga Jannah TIDAK PERNAH DILIHAT dan saya akan BERDOA kepada ALLAH untuk MENEMPAHnya buat kamu..(✿◠‿◠)

Wednesday, 12 October 2011

DOSA-DOSA YANG DIANGGAP BIASA : MENGENAKAN PAKAIAN PENDEK, TIPIS DAN KETAT


MENGENAKAN PAKAIAN PENDEK, TIPIS DAN KETAT

Di antara perang yang dilancarkan oleh musuh-musuh Islam pada zaman ini adalah soal model berpakaian. Musuh-musuh Islam itu menciptakan bermacam-macam model pakaian lalu dipasarkan di tengah-tengah kaum muslimin.

Ironisnya, pakaian-pakaian tersebut tidak menutup aurat kerana amat pendek, tipis atau ketat. Bahkan sebagian besar tidak dibenarkan dipakai oleh wanita meskipun di antara sesama mereka atau di depan mahramnya sendiri.

Dalam hadits yang diriwayatkan Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengambarkan bakal munculnya pakaian semacam ini di akhir zaman, beliau bersabda yg bermaksud,

“Dua (jenis manusia) dari ahli Neraka yang aku belum melihatnya sekarang iaitu; Kaum yang membawa cemeti-cemeti seperti ekor sapi, mereka memukul manusia dengannya, dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi telanjang, berjalan dengan menggoyang-goyangkan pundaknya dan berlenggak-lenggok. Kepala mereka seperti punuk unta yang condong. Mereka tidak akan masuk Surga, bahkan tidak akan mendapatkan wanginya, padahal sungguh wangi Surga telah tercium dari jarak perjalanan sekian dan sekian.”( Hadits riwayat Muslim, 3/1680.)

Termasuk di dalam kategori ini adalah pakaian sebagian wanita yang memiliki sobekan panjang dari bawah, atau yang ada lubang di beberapa bagiannya, sehingga ketika duduk nampak auratnya.

Di samping itu, apa yang mereka lakukan juga termasuk menyerupai orang-orang kafir, mengikuti model serta busana jahat yang mereka buat. Kepada Allah kita memohon keselamatan.

Di antara yang juga berbahaya adalah adanya berbagai gambar buruk di pakaian, seperti: Gambar penyanyi, kumpulan muzik, botol dan cawan arak, Juga gambar-gambar makhluk yang bernyawa, salib, lambang-lambang persatuan dan organisasi-organisasi non Islam; Juga slogan-slogan kotor yang tidak lagi memperhitungkan kehormatan dan kebersihan diri, yang biasanya banyak ditulis dengan bahasa asing.

oleh : Syaikh Muhammad bin Shalih al-Munajjid

Monday, 10 October 2011

Rahsia 13 Rukun Dalam Solat

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan.. bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……

1 – Niat Sembahyang :
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2 – Berdiri Betul :
Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3 – Takbir-ratul Ihram :
Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4 – Fatihah :
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5 – Ruqu’ :
Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6 – I’tidal :
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.

7 – Sujud :
Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8 – Duduk antara 2 Sujud :
Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur

9 – Duduk antara 2 Sujud (akhir) :
Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.

1 0 – Tahhiyat Akhir :
Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir didalam kubur.

11 – Selawat Nabi :
Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12 – Salam :
Memelihara kita di dalam kubur.

13 – Tertib :
Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi /Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa
mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” ....jika ada di kalangan anda yang perasan!!!”

“Sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat…”
Sebaik-baik manusia itu adalah yang menjaga tertib dalam sembahyangnya.

Rahsia Surah AL-KAUTHSAR

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat, diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik. Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian dua orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya'allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal,bengkak,sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5)Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.

~terima kasih sebab sudi membaca~

Sunday, 9 October 2011

Sayangnya Allah pada kaum Hawa

✿ Sayangnya Allah Pada kaum Hawa ✿



Siapa kata jadi kaum Hawa tu SENANG?

Nak kena tutup sana, tutup sini

Tengok kaum Adam, pakai baju pagoda pon x de orang nk bising

Kaum Hawa, stoking pon kena pakai

Cuba suruh kaum Adam jadi kaum Hawa untuk satu hari

conform x tahan sebab bertutup semua

Tapi, kaum hawa cool jek..

Tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan kaum Hawa?



Siapa kata jadi kaum Hawa tu senang?

Tiap2 bulan, mesti ada penyakit

Nak pergi kelas pon susah

Kalau boleh, masa tengah jalan tu nak jek meraung sbb sakit

Cuba tengok kaum Adam , selamber jek

Kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit

Tapi, kaum Hawa hidup berpuluh2 tahun dgn penyakit tiap2 bulan, boleh survive je

Tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon x perasan yg dia sakit

Hebat kan kaum Hawa ni?



Siapa kata jadi kaum Hawa tu senang?

Hati ni Allah jadikan lembut sangat

Cepat je sensitif

Cuba tengok orang yang putus cinta

Selalu kaum Hawa yg paling susah nak lupa

kaum Adam lepas putus cinta cepat je pasang yg baru

Cuba tengok cerita korea



Siapa yg paling teruk menangis?

kaum Hawa kan?kaum Adam boleh gelak2 lagi

Lembut tak lembut hati kaum Hawa

Tapi dengan hati yg lembut tu kaum Hawa dapat mengagumkan kaum Adam

Hebat tak kaum Hawa ni?

Disebabkan susahnya nak jadi kaum Hawa ni lah, ramai kaum Hawa yg merajuk Dengan Allah

Diorang cakap, Allah x adil...



Kenapa Allah lebihkan kaum Adam?

Kenapa Kaum Hawa kena dengar cakap suami?

Kenapa syurga kaum Hawa terletak di bawah kaki suami?



Padahal jadi kaum Hawa tu bukanlah susah sangat..

Bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, x susah macam nak jaga seorang anak perempuan

Dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni, ramai kaum2 Hawa yg kat luar sana membebel

Diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan, 'kaum Adam x payah tutup pon'

Diorang berani bertepuk tampar dengan dengan kaum Adam

Diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati



Kesian kan kat diorang?

Disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang

Diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah x adil



Persoalannya sekarang

Betul ke Allah x adil dengan kaum Hawa?

Betul, syurga kaum Hawa terletak di bawah kaki suami

Tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa Kalau bukan kaki ibunya?

Betul, isteri kena ikut cakap suami

Tapi, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya



X adil lagikah Allah pada kaum Hawa?

Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat kaum Hawa

Untuk kaum Adam, syurga isterinya terletak di bawah kakinya

Kalau paling banyak dia akn ada 4 orang isteri

Cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu

Tapi kaum Hawa, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki

Bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang kaum Hawa tu

MashaAllah, hebatnya kaum Hawa ni kan?



Kenapa kaum Hawa hebat? sebab kasih sayang Allah yg jadikan kita hebat



Cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio

Banyak lagu pasal kaum Hawa kan?

Contohnya macam lagu SUMAIYYAH,

Jarang kita dengar lagu pasal kaum Adam..

Sayang x sayang Allah tu dekat kaum Hawa, sampai kaum Hawa dikasihi begitu sekali dekat dunia



Tengok pula, bila seorang kaum Adam tu berjaya...



Orang akan cakap:

'Disebalik kejayaan seorang kaum Adam tula terdapat seorang kaum Hawa di belakangnya'



Kita x pernah dengar orang cakap:

'Disebalik kejayaan seorang kaum Hawa terdapat seorang kaum Adam di belakangnya'



Kan? Hebat x Allah jadikan kaum Hawa tu?



Masih x adil lagikah Allah dekat kaum Hawa?

Allah sebenarnya terlampau adil dekat kaum Hawa

Sampaikan disebabkan susahnya nak jadi kaum Hawa ni

kaum Hawa senang nak masuk syurga



Tengok hadis ni:



"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."



(Hadis Riwayat Ahmad)



X adil lagikah Allah dekat kaum Hawa?



Oh kaum Hawa, sedarlah

Betapa sayangnya Allah dekat kita

Betapa cintanya Allah dekat kita

Tapi, kenapa kita nak rosakkan diri kita kerana fikiran2 negatif yg x berasas dekat Allah?



Allah jadikan kaum Hawa tu sebagai hiasan dunia

Bayang, dunia yg besar ni, dunia yg cantik ni, kita jadi hiasan

Dan seindah2 hiasan tu adalah wanita solehah

Kesiannya dekat kita kalau kita tolak untuk jadi seindah hiasan kan?



♥ Sekadar perkongsian bersama =)



~ Wahai kaum adam.. Hargailah wanita yg sentiasa berada disisimu.. Bimbinglah dia, Kalau silap langkahnya, Adam pun turut dapat nama di akhirat kelak.. Adam tegur Hawa dengan cara yang baik dan kena dengan caranya.. Didiklah dia menjadi wanita solehah krn dia adalah dari tulang rusukmu.. Lindungi dia dari fitnah dunia.~



Bukankah Hawa dicipta daripada tulang rusuk Adam untuk disayangi dan dilindungi..



˙·٠•● ❤˙·٠•●❤˙·٠•●❤˙·٠•●❤ ˙·٠•●❤˙·٠•●❤˙·٠•●❤˙·٠•●❤˙·

p/s : sekadar peringatan buat kawan2 dan diri saya sendiri..


..terima kasih sebab sudi membaca..

kenapa dah lame x update blog?

Sejak kebelakangan ni aku rasa malas nak update dan mood-mood aku untuk berblogwalking semua terjun ke laut...
Ini adalah kerana............

1) aku sibuk dengan tugasan harian.. test..kelas.. quiz.. n final exam

2) line kat u tu sgt menyedihkan... ble blik umah.. bru nk wat blog...

abg aku ckp... "adik.. bg abg online dlu.. jap lagi da nk kuar da..ade hal..'"
so idea2 aku nk wat tu pg bgtu je..

n skg insyaAllah.. aku akn slalu update blog aku sebabnye aku da hbis menamatkan diploma aku.. n skg cuti untuk 4 bulan.. buat semantre waktu ni..aku nk duduk rumah dlu pastu bru cri keje..
ok itu sje untuk entri aku kali ni..

Assalamualaikum..

terima kasih sebab sudi membace..